tisdag

Thrilling!


I min inbox idag:

"Ett antal elektroniska tidskrifter har lagts ut på insidan under rubriken Manualer & databaser i vänsterkanten. Därefter väljer man länken elektroniska tidskrifter. Följande finns tillgängliga för ögonblicket.
*Archival science : international journal on recorded information
*Der Archivar : Mitteilungsblatt für deutsches Archivwesen
*Journal of archival organization
*Records management journal
*Scandinavian journal of history
Längre fram ska även Archivaria och Riksdag och departement läggas ut."


Visst blir man sugen...!

2 kommentarer:

Peace in mind sa...

Du lever ett spännande liv, kvinna! Vad gör en arkivarie, har en känsla av att min bild inte riktigt stämmer med verkligheten: stå i kalla bergrum och sortera. Upplys mig:)

Petra sa...

Ha, ha! Ibland så står jag i kalla magasin (begrum har de bara på Riksarkivet i huvudstaden) och sorterar papper, just nu håller jag på med ett barnhems arkiv med hanldingar från 1840-talet till 2006. Faktiskt mycket spännande. Sedan så tar vi hand om en massa forskare som vill t.ex. släktforska eller besvära oss på annat sätt. Jag handlägger ärenden (folk som frågar efter olika saker, domar, betyg etc.)Jag gör utställningar, sköter hemsida och intranät.
Också bloggar jag ju....
Nu vet du vad en arkivarie gör!