tisdag

veckans 5 kakor!

Anna kom med en rolig idé, lista fem favoritkakor. Jag gillar listor och kakor så här är de godaste: (obs! Listan är naturligtvis objektiv!)

1. Den allra godaste kak/tårtan i hela världen (inget att diskutera ;-): cheesecake!


2. Strax efter kommer morotskakan, och här är det toppingen man vill åt(den är liksom lite lik cheesecaken)


3. De barnsligt goda negerbollarna (hänvisar till aktuell debatt) kommer på tredje plats. Man kan även kalla dem chokladbullar om man vill. Men de ska helst inte vara bakade av barn på dagis...


4. Jag är ett stort fan av småkakor. Men det var ju förra året de var inne :-O. En småkaka är liksom lagom stor. Bilden visar bondkakor som är en enkel läckerhet.
5. Nummer fem hittade jag ingen bild på, det är en mycket sällsynt kaka. Serveras i stort sett bara på ett enda konditori; Conditori Lundagård i Lund. Och den rara kakan är japan. Finns även som tårta. Det var min barndoms favoritkondisbit. Japanerna är gjorda av smörkräm, med en touch av choklad, utanpå är det ett hasselnöt/marängtäcke. Den är rund som en liten pillerask och mitt på så är det en chokladlins.

10 kommentarer:

b a n d s t i g e n sa...

Japan - ska jag hålla utkik efter. Fråga: boken du läser... är det den "typ biografin" om en advokat?

Peace in mind sa...

Jag ska be dottern gå och proväta en:)Förra året var det väl inne att BAKA småkakor, det är helt ok att köpa och äta dem i år!

Peace in mind sa...

...japan alltså. Givetvis kommer jag själv så fort tillfälle ges att testa:)

Petra sa...

Happymuffin: Japaner är svårfångade! Nej det är ingen biografi, men det är en advokat med...men handlar mest om poliserna.
Anna: jag förstod att du menade japanen :) vad skönt, då är jag inte helt ute om jag knaprar på en småkaka!

linda m sa...

bondkakor är underskattad enligt mig :-)

Petra sa...

linda m: ja, eller hur, en liten och perfekt kaka :-)

Anonym sa...

Japaner har jag en viss erfarenhet äv. Om än mest halva... Hade jag haft en kaklista hade havrekex kommit högt upp (den kvalar ju in här under småkakor, men den klår en bonde med hästlängder...)

Petra sa...

Miss Fine: jag tror att en hel japan är mer än man orkar med. Havrekakor, var en bubblare!

Linda K sa...

;D

Petra sa...

linda K: Får det lov att vara en negerboll? ;-)