onsdag

Petra tycker om böcker (igen)


Överklass: en bok om klass och identitet av Susanna Popova
Här går det undan. Susanna Popova har intervjuat överklassmänniskor om deras klasstillhörighet. Gemensamt för alla är att de inte vill tala om klass, att säga att man är överklass är tabu. Men alla vet vad som karaktäriserar människor från olika klasser. Jag tycker begreppet klass är intressant också är jag nyfiken på människor i allmänhet, läser gärna beskrivningar av människors vardag. Så boken var givande även om den inte precis innehåller någon analys.


Det fick bli två fast plus.

8 kommentarer:

Lox sa...

Intressant. Jag ska precis påbörja En spricka i kristallen som har legat till sig i bokhyllan i nästan ett helt år. Innan dess läste jag om brittisk överklass (också fiction). Men detta låter ju snäppet mer intressant. (Trist att hon inte gjorde någon analys doc.)

sara sa...

Den vill jag läsa!

Petra sa...

lox:Den har jag också på vänt i bokhyllan:) Ja, det är en snabbläst inblick bara.

sara: Gör det!

Vera sa...

alltid kul med bokrecensioner. håller på med "Flickorna i Rihyadh", det går lite segt, inte för att den verkar dålig.

Var dags glimtarn sa...

Lox oxh Petra . En spricka i kristallen är klart klart läsvärd, ger en intressan inblick i iaf "en" släkt...

Lox sa...

vdg: Och nu flyttar den definitivt ut från bokhyllan till nattygsbordet. :)

Var dags glimtarn sa...

Och då måste jag även säga att Jens Lapidus Snabba Cash hade jag jättesvårt för.... Hajjade liksom knappt tugget ;)

Petra sa...

vera: Då rekommenderar du inte den? Fast vissa böcker går segt, det beror på vilket humör man är på.

vdg: Ja, jag såg ett avsnitt på tv-serien och tänkte "Boken kan nog vara bra".

lox: ja, efter snabba cash

vdg: Ja, jag har precis börjat och jag tänkte faktiskt igår "det här kommer att bli jobbigt". men jag ger den en chans.