fredag

Shoppingdebatt


Jag såg halva Debatt igår kväll, den halva som rörde shopping och bloggarnas inverkan på människors vilja att handla.
SVT hade bjudit in bl.a. Ebba von Sydow, allas vår Blondinbella, Maria Wetterstrand och lite andra politiker samt en ung arg kille, en ståuppare vid namn Tobias Persson.
Jag insåg att jag faktiskt höll med de som såg en "fara" i att ständigt visa upp nya inköp, dyra sådana. Främst kanske det gäller just "shoppingbloggar" vars publik är unga tjejer. Vilken sjuttonåring, kan likt Blondinbella, handla för 10 000 i veckan (en siffra som nämndes). Det är klart att det skapar ångest hos männsikor. Samtidigt så är det naturligtvis fritt för var och en att skriva om vad de vill i sina bloggar. Jag kan bara känna någonstans att det är torftigt.

Lite orättvist är det också att bjuda in Isabella Löwengrip (aka Blondinbella) för att argumentera för sin rätt att hetsblogga om shopping och ställa henne mot garvade politiker. Jag menar; hon är sjutton år och det märks "Men ni glömmer ju att det är roligt med shopping".

Ebba von Sydow satt hela programmet med ett överlägset hånleende på läpparna, hon är äldre och klokare och kunde väl argumentera lite bättre för "your right to shop til`you drop". Bl.a. så påpekade hon riktigt att det alltid är tjejers shopping som ska ifrågasättas, män kan handla bilar och dyra borrmaskiner och ingen höjer på ögonbrynen. men när tjejer/kvinnor handlar väskor, skor etc. då är moralens väktare där!
Men bäst av alla var skånska Ann Heberlein, etikforskare. Hon uttalade sig klarsynt om shoppingen som vår tids religion och avslöjade att hon själv allvarligt funderat på om hon istället för att satsa på att skriva en doktorsavhandling skulle operera sina bröst! Hon menade att det kanske skulle gett lika stora karriärmöjligheter.
Under hela programmet så visades sms som folk skickat in på en duk i bakgrunden. De flesta löd ungefär "Låt alla göra som de vill" "Ni är bara avundsjuka" etc. Och absolut, låt alla göra som de vill, men det skadar inte att stanna upp och tänka "varför känner jag ett oövervinneligt behov av att shoppa?".

9 kommentarer:

Miss Fine sa...

För en gång skull såg jag också på tv igår och just programmet debatt. Jag tycker ofta att Ann Heberlein har vettiga åsikter även om jag inte delar hennes kristna värdering (vilka hon iofs är mycket bra på att inte pådyvla folk). Tyvärr finns det nog ett visst mått av sanning i den liknelsen hon drog och jag beundrar henne som verkligen sa det så som hon gjorde.

cruella sa...

"Ni är bara avundsjuka" är förmodligen det i särklass fånigaste argumentet i vilken debatt som helst.

Peace in mind sa...

Word, som vissa coola brudar brukar säga. Debatten blev ju stundtals ganska hetsig, men jag tror att man behöver skruva till den lite för att öppna ögonen på vissa. För egen del känner jag att budskapet sjunker in och ger mig perspektiv. Haha, tänker nån, hon som inte klarade köpstopp en månad. Men det är ju lite det som är grejen, jag fick ett uppvaknande och tänkte till. Men även min mindfulness-grej leder mig i den riktningen. Att inte behöva krydda livet med exvis.shopping, utan att kunna se det fantastiska i att vara människa och kunna andas. Flumflum, nacka mig gärna:)

Anonym sa...

Debatten var som helhet väldigt onyanserad (stackars unga shoppingtjejer snyft)men värst var ändå Tobias Persson. Hans personangrepp kändes väldigt patetiska och jag tycker att man faktiskt måste hålla på på ebba och blondinbella av ren princip efterom "motståndarna" (Wetterstrand och tobias alltså )är såna töntar....

(Tack till Heberlein dock, som faktiskt lyckadess förflytta perspektivet från att enbart handla om unga tjejer till att mer övergripande diskutera fenomenet shopping...)

Petra sa...

Miss Fine: Ja, hon ger både ett modigt och mänskligt intryck!
cruella: Eller hur! Det används allt för ofta och då hjälper inga argument, för då är man avundsjuk!
anna: Eftersom jag ju är väldigt uncool så förstår jag inte riktigt vad Word "betyder"...men jag håller med dig, det är viktigt med perspektiv!
jack: hej, håller med om att Tobias Persson var onödigt aggressiv, personangrepp tillför sällan debatter något (även om jag förstår hans "point"). Och Heberlein var faktiskt ett sakligt undantag, Jag trodde också att det var vad debatten skulle handla om; shopping överlag, inte enbart att moralisera över unga tjejers intressen.

Peace in mind sa...

Gumman, "word" innebär att jag tycker att du säger de klokaste saker en människa kan säga!

Petra sa...

Aha, men då är det något positivt! Jag funderade på om det kunde betyda "svammel" typ en massa ord!

Vera sa...

håller helt med dig Petra! Vi blir nog alla påverkade av den s.k. konsumtionshetsen i samhället vare sig vi vill det eller inte. synd att inte diskussionen kunde vara lite längre så alla fick säga sitt.
kram Vera

Petra sa...

vera: Ja, jag är hur påverkad som helst! INGEN får säga sitt i Debatt.
Kram!