tisdag

Inredningsblogg



Jag har länge gått och ruvat på idén att sätta samman ett collage med småbilder på en vägg i vardagsrummet. Jag har samlat på mig ramar och bilder. Och i söndags så var det dags. Men det är svårare än man kan tro att få i hop det. Det visade sig att jag hade alldeles för många vita fyrkantiga ramar. Vad kan jag bygga ut samlingen med? Kanske någon annan färg, en grön ram? Sedan så måste bilderna passa ihop eller vara tillräckligt olika också. Jag kom till exempel på att jag behövde en svart-vit bild som kontrast till de övriga färgrika bilderna. Ett pretentiöst porträttfoto av mig själv från mina och mina vänners många experimentella fotosessioner på 80-talet, då vi till och med framkallade bilderna själv med mina föräldrars bastu som mörkrum, plockades fram ur en dammig låda. Det får vara så här ett tag, men mitt samlande av bilder och ramar fortgår.

9 kommentarer:

Malin sa...

Det är fint med en blandning av bilder tycker jag, de bär liksom fram varandra. Vet inte hur jag hittade hit men säger hej i alla fall :)

Linda K sa...

jag klipper alltid ut och spar när jag hittar tavelsamlingar i tidningar. bra inspiration tills den dag jag ska skapa min egen :) ser finfint ut!

Peace in mind sa...

Visst är själva insamlingsstadiet det bästa?

smultron sa...

Jag har fyra såna där väggar hemma. Ja, jag vet att det låter mycket. Den senaste tillkom i måndags inne på toan (bajgrottan).

Jag tycker man kan blanda hej vilt, t ex bara en text i en. Tycker du har lyckats bra och att bryta av med en annan ram på nästa är helrätt.

Editor sa...

Såg ett reportagfe i en tidning med bra tips, ett liknande hittar du här: http://www.husohem.se/Templates/Pages/Article.aspx?id=3094&epslanguage=sv

Känner igen beskrivningen på fotosessioner på 80-talet och egna framkallningar. Det var tider det, eller stenålder enligt våra barn :-)

Hejhej från Norge säger Caroline

Borsökna Östergård sa...

Snyggt petra! Speciellt fotot du tagit! Jag håller själv på att skapa min vägg...Sitter nu en blandning av reproduktoin, barnteckning, foto på barnen, en olja (!) och i dag ska jag åka och rama in ett signerat foto av Micke Bergh! Jag lägger ut min vägg snart, jag med! kraaaam

No-one sa...

Snyyyyggt!!! Här är en till som håller på att samla ihop till en fotovägg... Inte lätt! ;)

Petra sa...

malin:Hej, kul att du tittar in! Ja, jag gillar det.
linda K: Ja, jag har nog också rivit ut ett sådant reportage (p.s. jag har numera en inspirationspärm efter att ha läst om sådana i din blogg :)
anna: Här gillade jag nog själva "äntligen uppe"-fasen bäst ;)

smultron bajsgrottan! Ha, ha det var något nytt. Kan du inte fota och lägga ut? (alltså collagen, inte bajsgrottan ;)

caroline: Tack för tipset! Jag har försökt få dem att bilda en fyrkant, ytterkanterna alltså. Så roligt att vara i Norge. Jag gillar Norge.

ankie: Tack! Fotot har jag inte tagit men det föreställer mig :) (kan man ju inte se). Lägg snart ut din vägg också! Kram!

pixalexia: Tack! Nej det är rätt knivigt. Bilderna måste både passa ihop och vara olika. Jag är inte helt nöjd men man kan ju ta bort och lägga till. Lycka till med din vägg:)

smultron sa...

Jag försökte fota, men det är ju så attans trångt inne på en bajgrotta. Jag fick helt enkelt inte till det. Ska se om jag kanske kan klura ut nån konstig vinkel....