fredag

BodyPump 73



Funderar på bodypump, är det bra eller är det rent av skadligt? Jag borde kanske utnyttja gratistimmarna med instruktör i gymmet på SATS. Men för mig är gymmet skrämmande...och jag känner mig själv. Jag måste ha hög musik och lite peppning. Styrketräning är ju så tråkig. Därför tycker jag att bodypump har funkat. Jag har kört det på SATS två gånger nu sedan jag blev medlem och jag är lite skeptisk till vissa delar bland annat så kör man rygg med marklyft, rodd och något man kallar frivändningar. Problemet här är att man i frivändningarna använder sig mycket av axlarna. Mina axlar klarar långt ifrån vad min rygg, som är stark, klarar och byte av vikter är det inte tal om. Det funkar inte i koreografin eftersom det utförs i ett svep, under en låt.

Bilden från Aftonbladet

Tidigare tycker jag att det har funkat bra med body pump som styrketräning framförallt när jag gick på Bulltofta motionscenter och hade Katalin (en otroligt energigivande 60-årig föredetta elitgymnast). Vi jobbade på ett annat sätt med vikter och hantlar och höjde alltid upp när vi t.ex. körde axlar. Märkte att man blev starkare. Igår när vi tränade triceps liggande på stepbrädan med stång och "pullovers" fick jag riktigt ont både i händer och i armar, inte i musklerna utan i lederna. Obehagligt. Musiken är tråkig...utom en mixad version av Nirvanas "Smells like teen spirit".

3 kommentarer:

soffan sa...

Hej Petra! Jag betvivlar skarpt att BP skulle vara skadligt (däremot kanske inte lika effektivt som "riktig" styrketräning), så om du tycker att det är roligt tycker jag absolut att du ska fortsätta med det :). Om någon övning gör ont så utför du förmodligen inte den helt korrekt. Mitt tips till dig är då att gå fram och prata med instruktören, be honom/henne titta på din teknik och få hjälp att rätta till den. Min erfarenhet är att de flesta instruktörer hemskt gärna hjälper till! Det du har kört tidigare har förmodligen inte varit just BODYPUMP (ett namn som Les Mills har rättigheterna till), för i BP jobbar vi aldrig med hantlar, utan någon lokal variant... Lycka till! Ps. Om du vill komma och provträna på fitness24seven vid Värnhem någon gång så maila gärna mig, eller lämna en kommentar på min blogg. Och ursäkta att jag spammar din blogg med denna skitlånga kommentar :)!

Petra sa...

Hej Soffan :)
Jag trodde att fitness24seven bara var obemannade styrketräningslokaler, jag visste inte att ni hade pass också! Jag tränar ofta på SATS Entré vid Värnhem. Tack för input om Bodypump och jag gillar långa kommentarer, sådet så :)

soffan sa...

Haha, vilket tur att du gillar långa kommentarer :)! Nej då, vi har gruppträningsgym (Fitness24sevenPlus)i Malmö, Lund och Göteborg so far. Det finns även planer på att öppna plusanläggningar i Stockholm :).