fredag

Petra blir politisk

Jag läste i tidningen i morse, i ett av de otaliga reportagen från Almedalen (tar det aldrig slut?!), att Mona Sahlin hade tänkt till. Dels så gick hon ut och lovade 30 timmars förskola för föräldralediga och arbetslösa. Som hon säger:
"Ingen ska bestraffas för att man får ett småsyskon eller blir arbetslös."
Och vilket är nu detta otäcka straff? Jo, att tvingas ta hand om sitt eget barn...
Såklart ska inte bristen på dagisplats hindra någon från att kunna ta ett jobb så där kanske reglerna ska vara mer flexibla. Men varför är det samhällets uppgift att ta hand om barn vars föräldrar ändå är hemma? Förskoleverksamhet är inte enbart förvaring, det vet jag såklart, men barnen har ändå 15 timmars vistelse på förskolan då de får tillfälle att träffa kompisar och delta i pedagogisk verksamhet. Nej bygg ut akutsjukvården i Sverige istället så att den tar sig ur u-landsstadiet.
Ett annat uttalande som Mona nog har grunnat ett tag på att formulera var:
"Jag vill att vi bryr oss om varandra, sade Mona Sahlin. Inte för att jag är snäll. Utan för att det är modernt och solidariskt. Och för att det är smart."
Är det positivt att bry sig om andra för att det är modernt? Jag är faktiskt hellre snäll.

2 kommentarer:

En annan Petra sa...

Fast i fallet få småsyskon tycker jag allt att det är motiverat att låta barnen få behålla sin plats på dagis.

Är det inte grymt nog att de ska vänja sig vid att en ny liten person tar väldigt mycket av föräldrarnas uppmärksamhet utan att de ska ryckas upp från alla sina kompisar på dagis för att kommunen ska spara en slant?

Petra sa...

Hej den andra Petra!
Det är livet skulle jag vilja säga. Barnet får ju ändå sitt behov av pedagogisk verksamhet och kompisar uppfyllt iom att de får vara där femton timmar i veckan.
Menar du att det är grymt av föräldrarna att skaffa syskon?! ;)